Friday, April 15, 2011

Thursday, April 14, 2011

Syrian revolt spreads



14 April 2011


Source:
www.arabawy.org

Bahrain's athletes behind bars

 Aala Hubail

Barack Obama has maintained a shameful silence about repression by a Gulf ally. 

14 April 2011


Socialist Worker (USA)

http://socialistworker.org/2011/04/14/bahrain-athletes-behind-bars

The biggest threat to Libya's revolution

Western powers discuss Libya
14 April 2011

Socialist Worker (USA)

http://socialistworker.org/2011/04/14/threat-to-libyan-revolution

Morocco: Reform group calls new nationwide demo


Teachers Protest in March

Ahram Online

13 April 2011

http://english.ahram.org.eg/NewsContent/2/8/9943/World/Region/Reform-group-calls-new-nationwide-demo-in-Morocco.aspx

Yemen: Saleh continues killing protesters

Demonstrators call for justice against state murderers


Ahram Online

13 April 2011

http://english.ahram.org.eg/NewsContent/2/8/9994/World/Region/At-least-seven-dead-in-Yemen-as-protesters-rally.aspx

Tuesday, April 12, 2011

Walk like an Egyptian..Strike like an Egyptian!



Ahmed Shawki

International Socialist Organization

9 April 2011

United Anti War Committee - USA

أصوات الثورة التى لا تسمعها


وائل جمال

12 April 2011

من البيان الختامى لمؤتمر تحالف عمال الثورة المصرية
ـ جمعة التطهير ـ نقابة الصحفيين.

 «احنا شركة استثمار خاص. أصحاب المصنع بدأوا الشركة ب 2 مليون ونص، وجابوا الخامات والمكن عن طريق البنك، وسددت الشركة كل ده من مجهود العمال. المستثمرين بدأوا ياخدوا الأرباح وبعد سنين بعد ماخدوا ميت ضعف اللى بدأ بيه المصنع ابتدت الضرايب تيجى فابتدوا يهربوا وما يدفعوش الضرايب فصفوا 400 عامل. وأخيرا قطعوا علينا الكهرباء ووقفوا الخامات علشان يطفشونا».

محمد الشريف ـ عامل بمصر المنوفية للغزل والنسيج بقويسنا

«شركتنا بتورد بطاريات نسر للقوات المسلحة وللتليفونات والنقل العام. اتباعت لفرد واحد وللعمال 10% وبالتواطؤ أخدوا الـ 10% من العمال. توجهت لمكتب مباحث أمن العزبة وقال لى إن عنده تعليمات عليا إنى أحمى المستثمر فقلت له: والعمال؟ فقال لى: قل يارب. مرتبى زاد من 1999 ميت جنيه رغم اننا بنشتغل فى ظروف صعبة جدا.. مية نار ورصاص بنشتغل فيها 24 ساعة ومفيش بطء. عايزين نتكتل كعمال مصر وليس عمال اسكندرية للمطالبة بحقوقنا المشروعة، وهى البحث فى عقود بيع الشركات بالكامل بلا استثناء وعودة الشركات المنهوبة وحقوق العمال».

إسماعيل محمود إسماعيل- شركة صناعات البلاستيك والكهرباء المصرية بالإسكندرية

«آن الأوان نتكلم عن مذبحة الخصخصة اللى تمت لكل عمال مصر. السلطة الموجودة بتحاول انها تاخدنا واحد واحد وعشان كدة اتفاجأوا لما لقوا وفد مننا بيتضامن مع عمال غزل شبين. العمال فى مركب واحد ولابد من تحالف كل عمال مصر».

كمال الفيومى ـ قيادى عمالى فى غزل المحلة

«أعطونا المصانع اللى بنيناها بأيدينا. من أقدر منا على إدارتها».

عصام عبدالحميد – شركة أمونسيتو

«أمن الدولة شغال. الاتحاد النقابى شغال. معركتنا مستمرة ضد فلول النظام».

محمد السيد ـ مصر للألومنيوم بنجع حمادى
«المنظومة الفاسدة لسة موجودة ولسة بنعانى منها كعمال ونقابيات. على كل واحد منا أن يقاوم على أد ما يقدر. بعد ثورة يناير حاولت العمال أخذ جزء من مطالبهم لكن الفساد لسة موجود. كلنا لازم نصمد مهما كانت قوتهم.. قوة العامل الصامد أقوى. فلازم نقاوم ونقاوم ونقاوم».

ناهد مرزوق ـ نقابية بشركة النصر للأسمدة بالسويس

«الثورة لسة ما انتهتش طول ماحنا مصحصحين. كل ديول النظام البائد لازم ترحل».

إيمان البواب – إدارية بتعليم المحلة

«احنا وقفنا فى 2 مارس وقفة احتجاجية لاقالة رؤوس النظام عندينا فى اسوان، لكن منع ذلك الشبكة المكونة من النظام القديم اللى مقدرناش نكسرها. مطالبنا مش شخصية. عايزين نشيل رؤوس النظام الفاسد. صوتنا مكتوم ما بيطلعش عشان آخر بلاد المسلمين. باطالب بتكوين لجنة من اتحاد نقابات عمال مصر المستقلة للدفاع عن حقوقنا فى كل مكان ومحاربة رؤوس الفساد. ولازم نختار منينا اعضاء يمثلونا فى مجلس الشعب يرفعوا صوتنا عشان يبقى مسموع».

محمد على محمد - الضرائب العقارية بأسوان

«نسبة الـ 50% عمال وفلاحين فى المجالس النيابية حق من حقوقنا ولازم نحافظ عليه. أى نعم ماكناش بنستفيد منها وكان المستفيد الأول بتوع اتحاد نقابات عمال مصر بالتزكية والتعيين، لكن الموضوع ده مهم جدا. لو ضاعت نسبة ال50% وتخاذلنا فى اننا نجيب ممثلين فى مجلس الشعب الجاى اللى هايعمل جمعية تأسيسية ودستور، هاتأثر علينا جامد».

مصطفى حسن ـ فنى بمؤسسة الأهرام

«الصيادين فى مصر عددهم كبير يزيد عن 2 مليون صياد وظروفهم صعبة جدا والثورة لسة ماوصلتش عندنا رغم أن البرلس مكان ثورى من أيام ثورة العطش. تحالف قوى الظلام على البحيرة لسة شغال. نسعى لعمل نقابة مستقلة للصيادين فى كل مكان وقريب جدا هانعلنها. الصندوق الخاص للصيادين فيه 37 مليار باعترافهم والصياد بياخد 120 جنيه معاش عند 65 سنة. الصياد لو عيى بيموت».

محمد النحاس – صياد من البرلس

«عددنا 55 ألف عامل تشجير بالجمهورية و3 آلاف بالشرقية. احنا نقدر نعمل كتير للبلد دى، ونقدر ننتج القمح اللى يكفيها. اللى لقمته مش من فاسه كلامه مش من راسه. مطالبنا: توقف عقود التدريب. أعمل من 2003 على أمل التثبيت. حلمى واللى اقدر اعمله كمصرى كتير قوى بس لازم نحس بآدميتنا وناخد حقوقنا».

وائل الحجاوى ـ مهندس زراعى بتشجيرالشرقية

«عشان نحقق العدالة مطلوب اننا نوفر حد أدنى للأجر يضمن حياة كريمة. ولا عدالة فى ظل خضوع الفرد للفقر أو القهر أو ثقافة تغذى التفرقة والتمييز. لو فيه انحطاط بكرامة الإنسان أكيد مش هايبقى فيه عدالة. إعادة توزيع الدخل مربوطة بالحد الادنى والاقصى للدخل واعادة النظر فى الضرائب اللى بيتحملها العامل والمواطن، إعادة توزيع الثروة تعنى حصول الفقراء ومحدودى الدخل على مستوى جيد من الخدمات العامة مثل الصحة والتعليم والكهربا والمياه».

ناجى رشاد ـ قيادى عمالى من مطاحن القاهرة
«كل كارثة فى مصر وراها اتحاد العمال الحكومى. احنا العمال واحنا اللى موجودين و بننتج فاحنا اللى ندير شئوننا بنفسينا. لازم ناس فعليين منا يمثلونا مش الحكومة ولا النظام زى الاتحاد».

صلاح يحيى ـ النصر للسيارات
«فى جمعة التنحى رتبنا لعصيان وخلينا البنجر على السيور. وخلال 24 ساعة نفذوا كل المطالب. لكن بعد قانون تجريم الإضراب، بدأوا سحب كل الكلام والوعود. عشان كده أدعو العمال اننا نقف وقفة نمنع صدور القانون ده. ولابد من توحيد مطالب عمال كل القطاعات استثمارى وخاص».

اشرف عبد الونيس ـ عامل بسكر الفيوم

«أوجه ندائى لكافة العمال ألا يخشوا من مرسوم تجريب الإضراب. أحمل رأسى على راحتى لله وللوطن رمز الفدا..فإما حياة تسر الصديق وإما ممات يضر العدا».

الحسينى حمدى محجوب ـ شركة النوبارية للهندسة الزراعية والميكنة
فلنتتضامن معا.. فلننظم أنفسنا فى نقابات وأحزاب. فلنمارس حقنا فى الإضراب والاحتجاج حتى نسترد حقوقنا ونحقق مطالب ثورتنا. عاشت ثورة 25 يناير. المجد والخلود للشهداء. عاش كفاح الطبقة العاملة.

كلام الثوار في مصر


Ashraf Abdellah Solyman
12 April 2011

بعد كل جمعة ضخمة فى التظاهرات.. يخرج علينا المجلس بمحاولات لتهدئة الوضع هذا الاسبوع كان على حساب زكريا عزمى وصفوت غير الشريف، واليوم هو الأربعاء وكان من المفترض فيها أن تبدا جلسات المحاكمة للرئيس المخلوع أرى أن ننتظر لنرى ماذا سيحدث اليوم وغدا على أن نجهز أنفسنا ليوم الجمعة القادمة، وعلى الرغم من استغلال المجلس لمن يدعون انهم من الثوار لفض اعتصاماتهم، ولكى يبين العين الحمراء للناس، فإنه مع ذلك ينتظر رد الفعل للشعب والثوار الحقيقين، وعلى ذلك هم اسرعوا بعمل خطور إجرائية لمحاكمة مبارك، أيام الجمع أصبحت ثقيلة على المجلس، وعلى ذلك نحن سنخرج يوم الجمعة لنؤكد موقفنا الذى اتخذناه الجمعة الماضية ولنحاسب المجلس العسكرى على ما أنجزه خلال الأسبوع الماضى
... أقترح لكى نصعد الضغط أن نخرج كل جمعة ونشدد على ذلك وفى كل جمعة نقوم بمحاسبة المجلس العسكرى، فلا اى سلطة تعلو فوق سلطة الشعب.. سواء أكانت سلطة المجلس أو سلطة القضاء .. الكل أمام الشعب سواء ومحاسبتنا للمجلس العسكرى أو القضاء لا تعنى عدم الاحترام لكن هى نوع من الرقابة الشعبية .. لم نقم بعمل محاكمات للثورة ، فعلى الأقل نراقب ، فليس هناك مجلس ثورة وأن كان هناك ائتلاف.. جاء عصام شرف ووزارته من خلال ميدان التحرير .. جاء مرفوعا على الأكتاف .. فعليهم أن يقبلو مراقبة الشعب لهم .. أيضا ليس هناك مجلس شعب ... لكن الشعب نفسه موجود فليهم الجميع شاءوا أم ابو اننا ورائهم

Libya Debate 5: Hassan Nassralah weighs in!


11 April 2011

Stephen Shalom


Z-Net

http://www.zcommunications.org/nasrallah-on-libya-by-stephen-shalom

Tensions cloud relations between Egypt's revolution and army

 Protesters fraternize with soldiers in February

11 April 2011

Al-Ahram Online

http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/9774/Egypt/Politics-/Tensions-cloud-relations-between-Egypts-revolution.aspx

سلطات الجزائر ومقاومة التغيير Algeria: Mass weekly protests continue!

Monday, April 11, 2011

بيان الاشتراكيون الثوريون عن قمع الجيش للمتظاهرين في التحرير

المجلس العسكري حارس الديكتاتورية والفساد

 

 
 
إن هجوم القوات المسلحة على المعتصمين العزل في ميدان التحرير فجر اليوم، باستخدام الرصاص الحي والقنابل المسيلة للدموع، وإثارة الرعب باستخدام المدرعات، يضع المجلس العسكري بشكل واضح في خانة الثورة المضادة.

إن محاولات فض الاعتصام لا معنى لها إلا أن هذا المجلس يدافع عن مصالح الفاسدين، الذين سرقوا الشعب المصري على مدار ثلاثين سنة ،والجنرالات المتربعين على قمة هرم الجيش جزء من عصابة مبارك الفاسدة، التى تتولى مهمة حماية منظومة الفساد والسرقة بعد خلع مبارك. وقد حان الوقت الان للتخلص منهم كما سبق وتخلص الثوار من زعيم عصابتهم .

لن ننخدع بعد اليوم بالمقولة المضللة أن "الجيش والشعب يد واحدة" ، فعلى مدار شهرين منذ تولى المجلس العسكرى السلطة وكل مهمته هو قمع المتظاهرين وتعذيبهم واحالتهم الى المحاكمات العسكرية ، الا أن قمع المتظاهرين هذه المرة ومحاولة فض المعتصمين لم تكن بيد الجيش وحده بل كانت بالتعاون بين الجيش والشرطة ، وهو ما يعنى أن الجيش والشرطة يداً واحدة ضد الشعب ، وان يداهما ملطخة بدماء الثوار ، وان على الثوار التخلص منهما معاً وخلق سلطة شعبية مدنية تعبر بحق عن الثورة ومطالب الثوار وتحقق طموحات الشعب المصرى فى حياة حرة كريمة ، وتضمن تقديم مبارك ورموز نظامه الى المحاكمة عن كل الجرائم التى ارتكبوها فى حق الشعب ومصادرة جميع ممتلكاتهم .

لن يتم تقديم مبارك ورموز نظامه للمحاكمة طالما ظل طنطاوى وعنان وغيرهم من جنرالات المجلس العسكرى متربعين على كرسى السلطة السياسية فى مصر ، وذلك لانهم جزء من نظامه ومتورطين فى الفساد الذى أغرقوا به البلاد على مدار سنوات حكم الديكتاتور المخلوع ، فلتستمر ثورتنا حتى تطهير البلاد ، وانتزاع السلطة من مجلس مبارك العسكرى .
 
النصر للثورة
المجد للشهداء
 
الاشتراكيون الثوريون
 
9 أبريل 2011

Egyptian socialists Statement on the state attacks on protesters in Tahrir Square!

 
Workers protest army law against strikes morning of attack

The Military Council is the guardian of dictatorship and corruption

A statement from the Revolutionary Socialists of Egypt on the state attacks on protesters in Tahrir Square issued on 9 April 2011.

The Military Council is the guardian of dictatorship and corruption

The attacks by the armed forces on unarmed demonstrators at dawn Saturday using live bullets and tear gas, and their attempt to terrify protesters with armored cars, puts the Military Council clearly in the camp of counter-revolution.
The attempts to break up the protest camp can have no other meaning except that the Military Council is defending the interests of the corrupt thieves who stole from the Egyptian people for the past thirty years. The generals who sit at the top of the pyramid in the Army are part of Mubarak's corrupt gang, and it is they who have the task of protecting the system of thieving and corruption after his fall. Now is the time to get rid of them, just as the revolutionaries finished off Mubarak.
After today nobody will be fooled by the slogan “the army and the people are one hand”.
For the past two months that the Military Council has held power, it has crushed protests and tortured demonstrators and dragged them before the military courts.
This time however, the Army did not act alone in its attempts to break up the sit-in, but worked hand-in-glove with the police.
This means that the army and the police are 'one hand' against the people, and that their hands are stained with the blood of the revolutionaries.
It therefore falls to the people to get rid of them both, and to create a popular civilian authority which reflects the demands of the revolutionaries and realizes the aspirations of the Egyptian people to live in freedom and dignity.
This will mean bringing Mubarak and his henchmen to trial for the crimes they committed against the people, and the confiscation of all their assets.
Mubarak and his cronies will never be brought to trial while Tantawi and 'Annan and the other generals on the Military Council remain in power in Egypt, as they are part of his regime, and embroiled in the corruption which swamped the country during his dictatorship.
We must continue our revolution until the country has been cleansed and Mubarak's Military Council has been removed from power.
Victory to the Revolution
Glory to the Martyrs

http://www.e-socialists.net/node/6762